Saturday 28 June 2014

IKATAN BATU BATA (BRICK LAYING)

Pada hari ini, saya akan menerangkan secara terperinci bagaimana kerja kerja ikatan batu bata.
Kerja kerja ikatan batu bata ini melalui beberapa proses iaitu:
  • Pekerja hendaklah membuat tanda 'marking' terlebih dahulu sebelum memulakan ikatan batu bata ini.
  • Jika ikatan batu bata ini hendak di ikat di bahagian bawah bangunan, tukang hendaklah meletakkan damp proof course (DPC) (lapisan kalis lembab) bertujuan menyekat aliran air/lembapan dari Tanah meresap kedinding bangunan. Jika kontraktor gagal meletakkan DPC ini maka lama lama kelamaan akan menyebabkan pengelupasan cat pada dinding bangunan, serangan kulat dan lumut dan juga boleh menyebabkan kerosakkan kepada struktur bangunan. Harga segulung DPC lebih kurang RM75.00.  (PERHATIAN: RAMAI KONTRAKTOR TIDAK MEMASANG DPC INI).
Contoh DPC
 
Lokasi DPC yang patut dipasang

Cara cara memasang DPC

Contoh pemasangan DPC di tapak

Tempat yang sepatutnya di pasang DPC
 
  •  Batu bata ini di ikat dengan mengunakan simen mortar yang terdiri daripada campuran pasir kasar dan simen dengan nisbah 3:1 dan campurkan sedikit air dan gaul sehingga sebati. 

Ikatan mengunakan simen mortar



 
  •  Seterusnya bolehlah memasang batu bata. dan setiap 4 lapis batu bata kontraktor hendaklah memasang dawai exmet. Exmet ini mesti di sapu dengan minyak supaya tidak berlaku pengaratan terhadapnya. Tujuan pemasangan exmet ini adalah untuk menjadikan dinding bangunan lebih kukuh dan menghalang berlakunya keretakan ke atas struktur dinding.
Contoh Exmet

Cara cara Pemasangan

Contoh pemasangan

Pemasangan Exmet setiap 4 lapis batu bata
 




No comments:

Post a Comment