Saturday 5 July 2014

PEMBINAAN TIANG

Tiang merupakan salah satu komponan kerangka struktur. Tujuan tiang dibina supaya dapat menanggung beban daripada lantai dan rasuk dan beban ini dipindakkan kepada asas tapak. Keselamatan bangunan biasanya bergantung kepada kekuatan tiang itu sendiri. Kebanyakkan kejadian runtuhan bangunan adalah di sebabkan oleh kelemahan di dalam componan tiang itu sendiri. Jadi pembinan tiang ini amat penting di bina mengikut stardard yang telah ditetapkan.
 
Dalam pembinaan tiang ini terdapat 4 peringkat iaitu.
  1. Penandaan lokasi tiang.
    • Sebelum pemasangan tiang dijalankan kedudukkan tiang hendaklah dikenalpasti mengikut lukisan pembinaan. Kedudukkan tiang ini biasanya  dikenalpasti mengunakan marking di atas lantai
  2. Kerja kerja besi untuk tiang
    • Selepas kedudukkan tiang dikenalpasti, ikatan besi yang telah siap diikat dengan besi link di dirikan terlebih dahulu dan di ikat dengan dawai dengan besi sediaada.
  3. Membina kotak bentuk
    • Selepas rebar di dirikan, pemasangan kotak bentuk dijalankan dan pastikan kotak bentuk ini dipasang tegak dan boleh diperiksan dengan mengunakan plum.
  4. Konkrit Tiang
    • Dan akhir sekali adalah menjalankan kerja kerja konkrit. Sebelum kerja kerja konkrit ini dijalankan kotak bentuk hendaklah ditebuk dan dimasukkan rebar 10mm sepanjang 2' (sila pastikan besi ini sepanjang 2', biasanya kontraktor meletakkan tidak sampai  2'). Tujuan besi ini diletakkan adalah untuk menguatkan ikatan batu bata supaya dinding bangunan tidak menjadi retak. Rebar ini hendaklah dipasang setiap 4 biji batu bata.

Besi tiang yang siap diikat dengan menggunakan link untuk dipasang di tapak
 
 
 


 

1 comment:

  1. Struktur binaan sangat penting. Inforasi begini sangat berguna bagi bakal2 pemilik rumah yang ingin dibina sendiri. Terima kasih perkongsian.

    ReplyDelete